راه آهن جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک چهارراه ریلی

راه آهن جمهوری اسلامی ایران عضو کنوانسیون SMGS  در سازمان همکاریهای OSJD  می باشد.
شرکت اکسپدیتوری “بهینه ترابر آژور” در سال 2012 در شهر تهران ، همزمان با شناخت بازارهای کشورهای آسیای میانه و روسیه، فعالیت خود را آغاز نمود.

مرزهای ریلی ایران به صورت زیر تعریف می شوند:
الف – مرزهای ریلی با خاک ترکمنستان:
1- سرخس ؛ که هم از خط عریض به ایران متصل است و هم از خط نرمال، روزانه بیش از 300 دستگاه در این ایستگاه جهت ورود/خروج به خاک ایران/ترکمنستان تعویض بوژی می گردند.

2- اینچه برون ؛ که نام ایستگاه مرزی ریلی ترکمنستان متصل به این ایستگاه (آکیالا) میباشد. هم از خط عریض و هم از خط نرمال به ایران متصل است.

3- لطف آباد ؛ که نام ایستگاه مرزی ریلی ترکمنستان متصل به این ایستگاه (آرتیک ) می باشد، ایستگاه لطف آباد به خطوط ریلی ایران متصل نیست.

باید خاطرنشان نمود که خطوط ریلی ایران 1435 میلیمتر (استاندارد اروپایی) است و تنها واگن ها از خط عریض در همان ایستگاه مرزی می توانند سیر داشته باشند.

ب- مرزهای ریلی با خاک آذربایجان

1- آستارا؛ در کنار دریای خزر خط ریلی آذربایجان به خاک ایران ورود پیدا کرده است و در ترمینال راه آهن ایران، بارگیری و تخلیه واگنهای وارداتی، صادراتی و ترانزیتی در ایستگاه انجام می شود. متاسفانه هنوز خط آذربایجان به خطوط داخلی ایران متصل نشده است اما این خط برای استفاده از کریدور شمال-جنوب مورد استفاده قرار می گیرد. با استفاده از حمل ترکیبی جاده ای، و انتقال کانتینرهای به ایستگاه رشت در استان گیلان و انتقال آنها به بندرعباس و بالعکس عملیات کریدور شمال-جنوب صورت می پذیرد.

2- جلفا؛ از قدیمی ترین ایستگاههای مرزی ایران که ساخت آن به قرن گذشته بازمی گردد و ایران را به کشورهای شوروی سابق متصل می کرد. این ایستگاه هم از لحاظ مسافری و هم از لحاظ باری تا قبل از فروپاشی شوروری سابق فعال بوده است. بعد از تخریب خطوط ریلی متصل به کشور ارمنستان متاسفانه فقط تا منطقه نخجوان ارتباط ریلی میسر است.

ج – مرز ریلی با ترکیه

  • رازی؛ این ایستگاه ایران را به ترکیه وصل می کند، تنها خط ریلی که واگن های کشورهای آسیای میانه و روسیه از طریق مرز سرخس و اینچه برون می توانند از آن عبور کنند و تا ایستگاه وان ترکیه سیر داشته باشند.

قابل ذکر است، واگن های ایرانی از این ایستگاه تا استانبول می توانند سیر داشته باشند.

د- مرز ریلی با افغانستان

  • شمتیغ؛ ایستگاه شمتیغ در سال 2020 به بهره برداری رسید، این ایستگاه تا شهر هرات خاک افغانستان خط ریل دارد.

ه- مرز ریلی با پاکستان

  • میرجاوه؛ جهت رسیدن به ایستگاه میرجاوه، واگن هایی که از کشورهای آسیای میانه و روسیه و ترکیه وارد می شوند، در ایستگاه زاهدان واقع در استان سیستان و بلوچستان، عملیات ترانشیپ روی واگن های پاکستانی انجام می دهند، واگن های پاکستانی که به خاک ایران از طریق مرز ریلی میرجاوه / تفتان(درپاکستان) وارد می شوند، دو محوره بوده و قابلیت بارگیری 22.5 تن را دارند.

و- مرز ریلی-آبی با خلیج فارس

  • بندرعباس؛ مرز ریلی / آبی استراتژیک ، دارای پایانه های ترمینالی که نگهداری کالاهای ترانزیتی در آن امکان پذیر است و خدمات لجستیکی در این ایستگاه ارائه می گردد. کالای ترانزیتی پس از تخلیه در محوطه و بارگیری در کانتینر یا کشتی به صورت فله از بندرعباس آبهای خاک ایران را به سوی کشورهای حاشیه خلیج فارس، اقیانوس هند، دریای چین و …. ترک میکند.
  • بندر امام خمینی؛ مرز ریلی / آبی، متاسفانه اعزام واگن های مسقف و برخی واگنهای مخزندار کشورهای آسیای میانه و روسیه به این ایستگاه بابت گاباری تونل های مسیر امکان پذیر نیست اما حمل کانتینری با واگنهای مسطح توصیه می شود.

در ایران محصولات پتروشیمی و نفتی، ساختمانی و معدنی، آجیل و خرما، محصولات پلیمری و فلزات بیشترین آمار صادرات به کشورهای روسیه و آسیای میانه و حوزه بالتیک را دارند که بخشی از حمل این محصولات بر دوش راه آهن می باشد.

محصولات ترانزیتی و وارداتی مانند گوگرد، کودهای شیمیای، آرد، گندم، پنبه، غلات،  چوب، حبوبات هم بصورت واردات و هم بصورت ترانزیت ریلی از خاک ایران به مقاصد ترکیه و اروپا، پاکستان، عراق، کشورهای حوزه خلیج فارس و کشورهای حوزه آسیای شرقی و هند عبور می کنند.

شرکت “بهینه ترابر آژور” با فعال نگه داشتن نمایندگی خود در مرزهای ریلی و ریلی-آبی ایران در امر لجستیک ترانزیت محمولات و نیز با تامین و واگذاری واگن و اپراتوری واگن ها در خاک ایران برای محصولات صادراتی در کلیه ایستگاه ها مانند اصفهان، شیراز، تهران، تبریز، مشهد، مطهری، زاهدان، بندرعباس، اراک، رشت، سمنان، شاهرود، اینچه برون، گرگان، امیرآباد و … در بخش ریل خدمات رسانی می کند.

این شرکت با دارا بودن کانتینرهای 20 فوت استاندارد ، جهت حمل غلات، کودشیمیایی، گوگرد و سایر محصولات و نیز با دارا بودن ایزوتانکهای مخصوص حمل مایعات پتروشیمی در بخش ترانزیت و صادرات محصولات از /به ایران به/از ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان و ترکیه و .. خدمات رسانی می نماید.

شرکت “بهینه ترابر آژور” نماینده شرکت “کازتمیرترانس” قزاقستان در ایران می باشد.

با ما تماس بگیرید.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


مطالب بیشتر

آدرس: تهران، خیابان خرمشهر، جنب بانک شهر، پلاک ۶۰، طبقه ۵، واحد ۹

کلیه حقوق این ‌سایت متعلق به شرکت بهینه ترابر آژور است.